rudolfsteiner schreef:laat freedy maar lullen hoor hij heeft zich duidelijk nog nooit verdiept in antroposofie net alsof hij op de hoogte zou zijn om dat te kunnen beoordelen
nova schreef:U took the toughts right out of my mind.
maar ik dacht deze keer, ach..laat maar lullen.
Even corrigeren, Missme wat jij beschrijft is direct te herleiden tot wat men noemt, "Het persoonlijk groeimodel." Dit heeft niets met Steiner te maken, hij zou het willen.
Ook de claim dat vrije scholen indirect voort komen uit een persoons gebonden, "leer." kent geen algemene wetmatigheid die een opvoedkundige richting boven een andere tilt.
Geen wetenschap dus.
Percies verwoordt,
"een door R. Steiner uitgewerkte levensleer waarin wordt gezocht naar de verbinding
van de mens met het geestelijk wezen van de kosmos.
De meeste aanhangers hadden, hebben een stadse achtergrond en ze zijn in de ban geraakt van antroposofie,
de gedachte van een bezielde natuur,
het adagium dat je bent wat je eet."
Zijn ideeen zijn directe afgeleide verbuigingen van denkbeelden van anderen.
Je schrijft,
werkt zelfs effectiever omdat je de intrinsieke motivatie op gang brengt ipv conditioneel gedrag.
je zou hier kunnen denken dat intrinsieke motivatie geen gedragsvorm is,
je spreekt immers wel van conditioneel gedrag, terwijl correct zou zijn, "conditionele motivatie."
Intrinsiek, motivatie die geheel afhankelijk is van de aard van die activiteit en helemaal niet van een externe beloning
conditioneren, aanleren door het leggen van verbanden
in klassieke zin, onwillekeurig gedrag reflexmatig aanleren b.v. het produceren van speeksel, beeindigen zuigreflex etc.
operant conditioneren, aan-of afleren door middel van belonen en straffen.
Ik wil je erop wijzen dat er experimenten zijn geweest waar de opvoeding helemaal grenzeloos werdt uitgevoerd, primair het principe, "alleen door persoonlijke groei zonder enige externe sturing," werdt nagestreeft,
waar de waarden en normen ontwikkeling geheel en alleen binnen deze persoonlijke groei geacht werden te ontstaan.
Deze experimenten hadden een averrechts effect op de verwording van de eigen identiteit.
begeleiden
bewaken
voorbeeld
zijn woorden die je gebruikt, deze zijn echter nauw verbonden met het conditioneren.
je schrijft
omdat je de intrinsieke motivatie op gang brengt ipv conditioneel gedrag.
Hier komt het over als of conditioneren een schadelijk, dwingend karakter kent. Dit is echter niet juist in intrinsieke motivatie is het dwingende karakter sterker aanwezig dan in conditioneren.
Als een activiteit de onderbouwing wordt van motivatie zal de aard en intensiteit van deze motivatie gekoppeld worden aan de deze specifieke activiteit. Dit heeft emotionele afhankelijkheid van de activiteit tot gevolg.
Veel machtsverhoudingen vinden hierin hun oorsprong. Het is juist het vermogen om verbanden te leggen/ aan te leren,
die activiteit en motivatie kan ontkoppelen, dus bruikbaar maakt in vergelijkbare situaties.
Een volledige intrinsieke omgeving zal in de meeste gevallen leiden tot extreem apathisch gedrag,
verwaarlozing, dus waar geen verbanden worden aangeleerd zal er altijd een sterke afhankelijk ontstaan tussen
motivatie en activiteit, oorzaak en gevolg/ actie-reactie.
B.v. aandacht zal een onnatuurlijke emotionele respons kennen omdat de verbanden niet zijn aangelegd/ aangeleerd.
Ik vraag me af waarom ?Het is een bewezen feit dat beloning en straf evolutionaire gedragsvormen zijn.
Onze gehele hersenopbouw is gericht om voornamelijk te reageren op beloning en straf
Beloning en straf dient men te vervangen door, "een positieve respons," of
een "negatieve respons" van de groepsleden.
Echter omdat de maatschappelijke structuur drastisch afwijkt van de oorspronkelijke natuurlijke toestand en steeds blijft veranderen blijkt in de praktijk een mix van beide het meest wenselijk
Waar persoonlijke groei centraal staat mits deze inhoudelijk een stevige basis van conditionering kent.
Waar je spreekt over een "een natuurlijke opvoeding ," is het de evolutionaire binding waar de natuur voornamelijk kiest voor het gebruik van conditioneren.
Als je wereldwijd borstvoeding bekijkt duurt de gemiddelde borstvoedingperiode 12 tot 14 maanden.
hier dient men de mens los tezien van dieren, dieren houden een veel strakker schema aan, "en waar nagenoeg nooit van wordt afgeweken."
Het beeindigen van deze periode heeft niets te maken met afhankelijkheid of onafhankelijkheid van het kind van de moeder maar veel meer omdat de ontwikkeling van de organen gaat vragen om vast voedsel.
Er wordt 9 a 10 maanden borstvoeding geadviseerd vanuit rudolf steiner/antroposofie om een te sterke binding met de moeder te voorkomen is een uitspraak die je wetenschappelijk niet kunt onderbouwen.
Het komt inderdaad uit een "persoonlijke levensleer waar geld, "Wat je niet kunt inhoudelijk kunt verklaren/ vastleggen met bewijs kun je zonder bewijs verwerpem."
Een persoonsgebonden levensleer is per definitie dictatoriaal te noemen of tenminste daaraan onderhevig, en staat haaks op dat wat het pretendeert te doen, en wel het streven naar een verbinding met het geheel door persoonlijke vrijheid.
Hier doemt, "een volk, een land, een leider en een idee, " ongewild op.
rudolfsteiner schreef:dingus ik heb geen zin om energie in freedy zijn hersenspinsels te steken ik ken zijn redenatie en vooroordelen al langer dan vandaag voor mij verspilde energie
Keer terug naar Lichtwerk/ Spiritueel
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten